«Rydd Hjemme»-Siljes beste organiseringstips
Oppbevaring

«Rydd Hjemme»-Siljes beste organiseringstips

Ryddeentuiasten, Silje Bjørnbeth Gaarder, lever av å hjelpe andre å rydde hjemmene sine. Her er hennes beste tips til hvordan du kan skape mer orden hjemme.

 

– Praktiske organiseringssystemer er ikke bare med på å skape en enklere hverdag, det er også mer økonomisk, forteller Silje Gaarder. 

 

– Hvem har vel ikke opplevd å kjøpe noe nytt, for å så senere oppdage at de allerede hadde den tingen hjemme? Når alt har sin faste plass har man alltid full oversikt over hva man har og ikke har. 

 

Selv var hun allerede som barn glad i å organisere tingene sine. 

 

– Det er både tilfredsstillende og gøy å skape systemer som både er fine og praktiske, spesielt nå med to små barn i hus. 

 

I 2019 bestemte hun seg for å gjøre levebrød av denne interessen og startet egen bedrift under navnet, «Rydd Hjemme».    

 

– Jeg opplevde at denne tjenesten manglet på det norske markedet, og bestemte meg derfor for å starte eget ryddefirma. 

 

– Allerede under oppstarten fikk jeg mye å gjøre, noe som tyder på at det er mange som ser behovet for profesjonell organisering og ryddehjelp, legger hun til. 

 

Gaarder driver samtidig med en instagramkonto under samme navn, der hun har over 40 000 følgere.  

 

Her er Gaarders fem tips til bedre organisering hjemme: 

 

1. Start smått 

Begynn i det små og ta for deg én kategori om gangen, som for eksempel yttertøy.  For å få full oversikt er det lurt å samle alle jakker i huset, også de som ligger på loftet eller i kjelleren. Deretter kan du enkelt sortere ut ifra de du vil beholde og de som du vil gi bort eller donere. Ikke start på en ny kategori før du er helt ferdig med å sortere den du har startet på – da kan det fort bli kaos.

 

2. Bruk inndelinger

For å skape et best mulig system i skuffer og skap – som i tillegg er enkelt å opprettholde – anbefaler Gaarder deg å bruke inndelinger i form av oppbevaringsbokser eller oppbevaringskurver. Hun forklarer at det ikke hjelper å sortere ulike klesplagg i en stor skuff hvis alt bare flyter inn i hverandre dagen etter uansett. Bruk gjerne skuffeinnsatser for å holde småting som baderomsprodukter, sminke og smykker separert. " width=

Gaarder bruker skuffeinnsatser fra The Home Edit når hun organiserer baderomsartikler. Foto: Silje Bjørnbeth Gaarder

3. Skaff deg en merkemaskin 

Skal du gjøre det enkelt å opprettholde gode organiseringssystemer, bør du ha en merkemaskin i huset ditt, mener Gaarder. Denne bruker du til å merke ulike oppbevaringsbokser til, for eksempel, tørrvarer på kjøkkenet. Når du merker bokser, kurver eller hyller blir det lettere for alle i husstanden å bruke og vedlikeholde systemene. Barna kan for eksempel få ansvar for sin egen skuff i gangen. 

Les også: Organiser hjemmet ditt med The Home Edit! 

" width=

Jeg er stor fan oppbevaringsboksene til The Home Edit. De har en firkantet form som er enkle å stable, og lokkene er ikke for harde å åpne. I tillegg liker jeg det enkle og rene designet! Foto: Silje Bjørnbeth Gaarder

4. Ikke gå tomhendt 

Gaarder anbefaler deg å ta en runde i boligen hver kveld for å samle sammen rot som har hopet seg opp i løpet av dagen. Med en oppbevaringskurv går denne jobben lett. Her kan du samle alt som ikke ligger der det skal, og legge det på plass i forbifarten. Finner Gaarder noe som hører til i andre etasje, pleier hun å legge det nederst i trappen og ta det med seg når hun skal opp.

5. Skittentøyskurv og søppelbøtte på barnerommet 

Det som ofte skaper kaos og rot på barnerommet er søppel og skittentøy. Derfor råder Gaarder alle småbarnsforeldre til å sette inn en skittentøyskurv og en søppelbøtte på barnerommet, og lære barnet å bruke disse. Har barnet mange ulike leker, kan det være lurt å organisere disse i oppbevaringskurver. Merk gjerne kurvene med merkelapper, bilder eller tegninger.  

 

 

Trenger du mer inspirasjon? På Staples.no har vi samlet et bredt utvalg av smarte oppbevaringssystemer på ett og samme sted, slik at du enkelt kan finne det du trenger for å komme i gang med organiseringen!